Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeleśnia: Dworzec kolejowy czekają zmiany

Jakub Marcjasz
J. Marcjasz
Gmina Jeleśnia finalizuje rozmowy z PKP dotyczące przejęcia dworca kolejowego. Czytaj więcej...

Jeleśnia: Dworzec kolejowy czekają zmiany

Dziś w Jeleśni nie zatrzymuje się praktycznie żaden pociąg. Wyjątek stanowi wakacyjny pociąg InterRegio "Giewont" kursujący w soboty i niedziele z Częstochowy do Zakopanego. Jeszcze do 2010 roku kursowały pociągi relacji Sucha Bes-kidzka - Żywiec. Potem trasa ta miała być nawet wyłączona z eksploatacji. Mieszkańcy i miłośnicy kolei prowadzą działania mające na celu modernizację tej linii. Problemem jest również dworzec kolejowy w Jeleśni, który - niestety - jak wiele podobnych obiektów w naszym kraju, nie jest powodem do dumy. Takie nieruchomości to dla PKP balast, a dla samorządów obciążenie w postaci szpecących krajobraz, zaniedbanych obiektów.

Na szczęście pojawiła się realna szansa, że już niedługo się to zmieni. Gmina finalizuje rozmowy z przedstawicielami kolejowej spółki dotyczące przejęcia dworca oraz sąsiadujących działek. Podpisany został już protokół uzgodnienia warunków przeniesienia na rzecz gminy przez PKP praw majątkowych nieruchomości.
- Staraliśmy się o to od ponad trzech lat - mówi Marian Czarnota, wójt gminy Jeleśnia.

Negocjacje nie były łatwe. Problemem było m.in. ustalenie stanu prawnego działek, bo rozmowy nie dotyczyły tylko działki, na której stoi dworzec kolejowy, ale również trzech sąsiednich niezabudowanych i drogi dojazdowej, czyli ul. Dworcowej. Łącznie mowa o obszarze 40 arów. Najszybciej osiągnięto porozumienie właśnie w sprawie tego ostatniego elementu. Jeśli chodzi o działki sprawa była bardziej skomplikowana. Ostatecznie gmina nieodpłatnie otrzyma trzy działki, w tym tą, na której stoi budynek, a za jedną o powierzchni 4 arów zapłaci 13 tys. zł. Dodatkowo dochodzą koszty związane z przygotowaniem wszystkich dokumentów. Łącznie mowa o kwocie 90 tys. zł. To niewiele. Tylko wartość budynku dworca kolejowego PKP wyceniła na 363 tys. zł. W tej sprawie podpisano już protokół uzgodnienia warunków przeniesienia na rzecz gminy przez PKP praw majątkowych. Ostatnim elementem będzie podpisanie aktu notarialnego.

Co potem? Na razie na to pytanie nie ma konkretnej odpowiedzi.

- Zamierzamy wyremontować budynek. Na pewno będzie on dalej służył pasażerom i to nie tylko pociągów, ale również busów, które zatrzymują się przy stacji. Decyzje o tym, co jeszcze się tam znajdzie, na razie nie zapadły - mówi Marina Czarnota, wójt gminy Jeleśnia.

Niektórzy w tym miejscu widzieliby świetlicę środowiskową dla dzieci i młodzieży, czy miejsce dla organizacji działających na terenie gminy.

Nie tylko Jeleśnia

PKP pozbywa się swoich dworców. Jeszcze w tym roku dziewięć gmin z województwa śląskiego przejmie dworce kolejowe. Kolej odda je lub sprzeda. Czy podupadłe w wielu przypadkach nieruchomości odzyskają dawny blask? Pomysłów jest wiele. Olbrzymie zmiany zajdą zwłaszcza na terenie zrujnowanego obiektu w Żorach, a także w Wiśle czy w Wieszowie. - W 2014 r. PKP SA sprzedała na rzecz gminy Krzanowice dworzec Krzanowice Południowe. W tym roku na terenie województwa śląskiego planujemy przekazanie na rzecz lokalnych samorządów jeszcze osiem dworców: w Wiśle Uzdrowisko, Jeleśni, Krzepicach, Bieruniu Nowym, Skoczowie, Wieszowie, Żorach, oraz Rusi-nowicach - mówi Aleksandra Dąbek, starszy specjalista z biura prasowego Departamentu Marketingu PKP SA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto