18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strażnicy miejscy z Żywca nie mogą używać fotoradaru

Łukasz Gardas
Tadeusz Olejnik, komendant żywieckiej Straży Miejskiej.
Tadeusz Olejnik, komendant żywieckiej Straży Miejskiej. ARC DZ
W ubiegłym roku żywiecka Straż Miejska dzierżawiła od zewnętrznej firmy fotoradar. Urządzenie ustawione było przy drogach na terenie całego miasta. Przez cały 2010 rok wystawiono kierowcom 1314 mandatów za przekroczenie prędkości.

Do kierowców, którzy za bardzo się rozpędzali i zostali na tym przyłapani, mandaty przychodziły pocztą. Każdy z nich wzywany był następnie do siedziby żywieckiej Straży Miejskiej. Miejskim stróżom prawa udało się na tym zarobić aż 192 tys. zł. W tym roku strażnicy miejscy nie używali jeszcze fotoradaru, bo niestety nie mogą tego robić. Odebrano im bowiem uprawnienia w tym zakresie.


Chodzi o to, że obecne przepisy nie pozwalają im na wystawianie mandatów. Okazuje się jednak, że już niebawem może się to zmienić, bo przygotowywana jest od tym względem nowelizacja ustawy. Gdyby udało się wprowadzić zmiany, wówczas miejscy stróże prawa ponownie pojawiliby się z miernikami prędkości przy drogach.


Czy kierowcom podoba się przywrócenie przepisów obowiązujących w ubiegłym roku ?

Rozmowa z Tadeuszem Olejnikiem, komendantem żywieckiej Straży Miejskiej

Od 1 stycznia tego roku strażnicy miejscy w całej Polsce nie mogą używać fotoradarów. Będzie tak do czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy, dzięki której będą mogli wystawiać mandaty na podstawie zdjęć zrobionych kierowcom przekraczającym prędkość. W ubiegłym roku żywiecka SM dzierżawiła fotoradar od zewnętrznej firmy. Ile SM za to płaciła, ilu kierowców ukarano, a także ile wyniosły wpływy z mandatów?
Z fotoradaru było dokładnie 1314 mandatów na łączną kwotę ponad 192 tys. zł. W ubiegłym roku przeprowadzono 10 sesji. Przeciętnie każda z nich trwała po 10 godzin. Jedna sesja kosztowała nas 3600 zł brutto, więc w sumie zapłaciliśmy firmie 36 tys. zł. Dzierżawa była da nas opłacalna. W ramach ponoszonej opłaty dodatkowo zorganizowano nam bowiem szkolenia z zakresu obsługi urządzenia, jak również obróbki zdjęć, do których otrzymaliśmy też specjalne programy komputerowe.

A gdzie ustawiany był fotoradar?
Najczęściej w miejscach, w których mieszkańcy wnosili petycje do burmistrza miasta o progi spowalniające. Odbyło się to na ponad 20 drogach, które miasto wyremontowało, nałożyło nakładkę, a później ludzie się skarżyli, że niektórzy za szybko jeżdżą. W tym roku nie planowaliśmy jeszcze dokonywania pomiaru prędkości. Brakuje bowiem rozporządzeń wykonawczych do ustawy fotoradarowej.

Jak dużymi mandatami najczęściej karani byli kierowcy ?


Mandaty były różne, w zależności od przekroczonej prędkości. Zgodnie z rozporządzeniem za przekroczenie prędkości od 11 do 20 km na godzinę wystawiany jest mandat od 50 do 100 zł, od 21 do 30 km na godzinę mandat wynosi od 100 do 200 zł, od 31 do 40 km na godzinę od 200 do 300 zł i tak dalej...

Jeżeli wejdą w życie nowe przepisy, czy Straż Miejska w Żywcu znów pojawi się na drogach z fotoradarem ?


Poczekamy najpierw na rozporządzenie i dopiero wtedy będziemy się zastanawiać, czy dokonywać kolejnych pomiarów prędkości.

Policja też mierzy prędkość na drodze. Ma to tego radary, a niektóre radiowozy wyposażone są także w nowoczesne wideorejestratory__

Przez cały zeszły rok stróże prawa z żywieckiej drogówki patrolujący drogi powiatu wystawili kierowcom blisko 6 tys. mandatów za przekroczenie prędkości. Natomiast w pierwszych dwóch miesiącach tego roku (styczniu i lutym) było ich już prawie 900.



Wiesław Zoń, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Żywcu przekonuje, że nie po to karze się kierowców za przekraczanie dozwolonej prędkości by policja zarobiła, tylko chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

– Niestety wciąż główną przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – podkreśla naczelnik Zoń.

Chcemy poznać też Wasze zdanie na ten temat !
Czy uważacie, że pomiarów prędkości z użyciem fotoradarów oraz radarów powinna dokonywać tylko policja ? A może straż miejska rzeczywiście stanowi dodatkowe i dobre wsparcie dla policji, dzięki czemu wspólnymi siłami te dwie służby mogą skuteczniej zadbać w Żywcu o poprawę stanu bezpieczeństwa na drodze ?
Wpisujcie swoje komentarze poniżej lub wysyłajcie opinie na: [email protected]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto