Budowa obejścia Węgierskiej Górki przyspiesza wiosną. Kiedy pojedziemy S1 w Beskidach?

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na budowie drogi ekspresowej S1 w Beskidach całkiem sporo się dzieje. Jak widać na zdjęciach, ciężki sprzęt pracuje...


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na budowie drogi ekspresowej S1 w Beskidach całkiem sporo się dzieje. Jak widać na zdjęciach, ciężki sprzęt pracuje... Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
INWESTYCJE. 15 marca oficjalnie zakończył się na budowach tzw. okres zimowy. To czas, w którym ze względu na warunki atmosferyczne wykonawcy zwykle ograniczali prace do niezbędnego minimum. Teraz inwestycje znowu ruszyły pełną parą. Po zimie możemy w wiosennej aurze ocenić postępy prac, na przykład na budowie drogi ekspresowej S1 w Węgierskiej Górce.

Zobacz te zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Obejście Węgierskiej Górki to ważna inwestycja

Na tak wyjątkowej budowie, jaką będzie dwupasmówka biegnąca po górskim terenie między Przybędzą i Milówką, omijająca Węgierską Górkę, praca podczas zimy jest dość ryzykowna. Dlaczego? Bo 85 procent trasy z 8,5 kilometrów, jakie buduje w Beskidach firma Mirbud, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, biegnie po różnego rodzaju obiektach inżynierskich. Trasa będzie prowadziła po aż pięciu estakadach, trzech mostach i przez dwa tunele. Wszystkie te obiekty powstają w trudnym, górskim terenie. Jego spore nachylenie z pewnością zimą, gdy leżał tam śnieg, nie ułatwiało budowlańcom pracy. Co nie znaczy, że zimą nic się tam nie działo.

- Najwięcej prac odbywało się tam, gdzie można je było bezpiecznie prowadzić zimą czyli w tunelach – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

15 marca zakończył się na budowach okres zimowy. Prace nabierają tempa

Wykonawca, mimo okresu zimowego, wykorzystywał każdy zimowy dzień bez opadów i mrozów do prac na budowie.
Największym wyzwaniem dla budowlańców okazało się drążenie tuneli, choć jak przyznał nam przed kilkoma tygodniami Paweł Bruger, rzecznik Mirbudu, nie tyle sama technologia drążenia, a raczej to, czego nikt się podczas tych prac nie spodziewał.

- Zdecydowanie największym wyzwaniem jest właśnie drążenie tych tuneli. Dlaczego? Z uwagi na nieprzewidziane wcześniej warunki geologiczne, które akurat w tym przypadku sprawiły, że oddanie tej inwestycji się opóźni – mówi Paweł Bruger, dyrektor do spraw komunikacji w grupie Mirbud S.A.

Najbardziej widowiskowy obiekt to kilometrowa estakada

Z kolei najbardziej widowiskowy obiekt, jaki można z lotu ptaka zobaczyć na budowie tej górskiej ekspresówki, to kilometrowa estakada, która z miesiąca na miesiąc jest coraz dłuższa. Będzie miała prawie kilometr długości (ok.950 m) i 31 metrów wysokości w najwyższym punkcie. Wykonawca betonuje kolejne części ustroju nośnego tej ogromnej estakady. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku innych obiektów inżynierskich.

Na budowie drogi ekspresowej S1 w Beskidach całkiem sporo się dzieje. Jak widać na zdjęciach, ciężki sprzęt pracuje...


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa obejścia Węgierskiej Górki przyspiesza wiosną. Kiedy ...

To jedna z najdroższych ekspresówek w Polsce

Budowa ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka ma kosztować 1,4 mld zł. I w chwili podpisywania umowy była to najdroższa droga ekspresowa w Polsce. Wykonawcą jest firma Mirbud S.A., która w sumie musi tu wybudować trzy mosty, dwa tunele, pięć estakad i dwa węzły drogowe. Praktycznie 80 procent długości trasy pobiegnie właśnie po tych obiektach inżynierskich. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak już wspomnieliśmy, z uwagi na problemy związane z drążeniem tuneli, trasa będzie gotowa nie w 2023 roku, jak planowano, a rok później, pod koniec 2024 roku.

Ekspresowa S1 jest ważną trasą nie tylko dla Polski. To cześć transeuropejskiej sieci transportowej, łączącej Morze Bałtyckie z krajami południowej Europy. Wraz z ukończeniem tego odcinka droga ekspresowa S1 połączy się ze słowacką autostradą D3 w miejscowości Skalite.

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie