Przypomnijmy, że w grudniu żywiecki PKS wyciął ze swojego rozkładu bardzo wiele kursów. Tymczasem przewoźnicy jeżdżący busami chcą obsługiwać tylko najbardziej rentowne linie. Natomiast tymi mniej opłacalnymi nikt się nie interesuje, a w mniejszych wioskach też przecież żyją ludzie.
Oprócz tego PKS pozbywa się też majątku. Jak już informowaliśmy, kilka tygodni temu sprzedano zajezdnię autobusową w Węgierskiej Górce oraz teren dworca w Żywcu, gdzie obecnie spółka dzierżawi tylko miejsca na stanowiska autobusowe.
O problemach komunikacyjnych rozmawiano podczas Rady Przewoźników, jaką zorganizowano w starostwie.
- PKS całkowicie wycofał się z obsługi kilku linii przebiegających przez teren naszego powiatu. Jednak zainteresowanie ze strony innych przewoźników spowodowało, że udało się te luki komunikacyjne szybko załatać - tłumaczył Michał Urbaniec, wicedyrektor Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych Starostwa Powiatowego w Żywcu.
Warto podkreślić, że firma jest już prawie w całości prywatną spółką. Bowiem 30 grudnia 2010 roku główny właściciel PKS w Żywcu, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wykupiło już od Skarbu Państwa (współwłaściciela) pakiet udziałów prawie 93 procent. Z kolei 7,1 procent należy do pracowników uprawnionych.
Przypomnijmy, że do tej pory łódzkie MPK miało tylko 53 procent, a resort skarbu resztę, więc obaj udziałowcy mieli realny wpływ na funkcjonowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przewoźnicy obecni na spotkaniu w starostwie dopytywali zatem jaka przyszłość czeka to przedsiębiorstwo ?
Prezes PKS, Michał Wójtowski tłumaczył, że jest podpisany pakiet inwestycyjny mówiący o tym, że PKS musi istnieć minimum do 2013 roku. Zawarte są w nim pewne zobowiązania inwestora, któremu nie opłaca się likwidować przedsiębiorstwa, ponieważ musiałby zapłacić duże kary.
Stanisław Kucharczyk, radny powiatowy pytał jaka jest strategia właściciela w zakresie funkcjonowania żywieckiego PKS-u po 2013 roku i jakie są zapisy odnośnie tego terminu w umowie prywatyzacyjnej.
- Myślę, że to są już pytanie bezpośrednio do właściciela. Ja mam strategię do 2012 roku, że to przedsiębiorstwo będzie istniało. Nie jestem pracownikiem MPK Łódź. Reprezentuje PKS Żywiec - stwierdził Wójtowski.
Masz pomysł co zrobić, by uzdrowić trudną sytuację komunikacyjną na Żywiecczyźnie ? Skomentuj poniżej lub napisz na: [email protected]
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?