Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekologiczny autobus zasilany wodorem został zaprezentowany na żywieckim rynku

Katarzyna Dębowska
Katarzyna Dębowska
arthurbus.com / fot. Robert Wolski
W kwietniu na berlińskich targach targach Bus2Bus , polsko-niemiecka firma Arthur Bus zaprezentowała rewolucyjny prototyp autobusu, który nie emituje spalin i jest zasilany zielonym wodorem. Pojazd wyprodukowany w Lublinie, właśnie rozpoczął swoje prezentacyjne tournee po Polsce.

Zrównoważony transport przyszłości

Zeroemisyjny, ekologiczny autobus Arthur Bus H2 Zero oparty jest na technologii wodorowej. Jest to niewątpliwie przyszłość publicznego transportu zbiorowego oraz alternatywna innowacja z powodzeniem zastępująca paliwa konwencjonalne.

Rynek pojazdów napędzanych ogniwami wodorowymi w ciągu kilku lat zwiększy przychody niemal czterdziestokrotnie, a do 2050 wodór może stanowić nawet 10 proc. energii, która będzie niezbędna do zastosowań przemysłowych i transportowych — przewidują analitycy Market Research Future.

Zeroemisyjny autobus testowany w żywieckiej komunikacji miejskiej
arthurbus.com / fot. Robert Wolski

Testowa jazda po mieście

W czwartek Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu testował pojazd na linii autobusowej nr 1 oraz na dwóch kursach linii nr 7. Przyjazny środowisku pojazd, zaprezentował się na żywieckim rynku, a następnie odbył jazdę próbną na tradycyjnych liniach autobusowych. Autobus odwiedził między innymi Moszczanicę.

Autobus wyposażony jest w ogniwo wodorowe, zużywa do 6 kg wodoru na 100 km a jego zasięg wynosi 500 km na jednym tankowaniu zielonego wodoru — wylicza producent pojazdów.

Firma ARTHUR to nowy producent branży mobilności, który w kwietniu 2022 roku na targach Bus2Bus w Berlinie zaprezentował swój pierwszy produkt. Pojazd ten od czerwca 2022 roku można było spotkać na drogach w Niemczech. Polska premiera autobusu odbyła się na targach Transexpo 12 października 2022 w Kielcach. Energooszczędny, zeroemisyjny 12-metrowy, miejski autobus wodorowy zużywający mniej niż 6 kg H2/100km oznacza to, że koszty eksploatacji autobusu ARTHUR H2 BUS są znacznie niższe niż porównywalnych modeli konkurencji.

Zeroemisyjny autobus testowany w żywieckiej komunikacji miejskiej
arthurbus.com / fot. Robert Wolski

Najbardziej energooszczędne autobusy w Europie

W myśl Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030, wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie, przyczyni się do stopniowego dążenia do budowy w Polsce zeroemisyjnej gospodarki, oraz zwiększenie udziału OZE w miksie energetycznym. Szacuje się również, że do tego czasu, po polskich drogach będzie się poruszało od 800 do 1 tys. autobusów zasilanych wodorem.

Cały Zespół ARTHUR BUS pracuje nad rozwojem produktów przyśpieszających globalną strategię przejścia do bezemisyjnej przyszłości. Sektor transportu publicznego w szczególności wymaga konkurencyjnych rozwiązań, a zakres usług i produktów oferowanych operatorom transportu publicznego powinien być znacząco ulepszony- dodaje producent

Autobusy wodorowe przy ich pokaźnym zasięgu oraz krótkim czasie tankowania są w stanie zastąpić autobus diesla w stosunku 1:1 nawet na najbardziej wymagających trasach, na których autobusom bateryjnym najzwyczajniej brakuje zasięgu. Przy projektowaniu autobusu uwzględniono również potrzeby przyszłych pasażerów.

Jak wygląda sytuacja z tankowaniem pojazdów napędzanych wodorem w Polsce?

Pierwsza stacja tankowania wodoru powstała w Warszawie przy ul. Łubinowej z inicjatywy prywatnego inwestora. Stacja służy do uzupełniania paliwa we flocie należącej do Grupy Polsat.
W czerwcu br. na terenie zajezdni autobusowej w Krakowie mobilną stację tankowania wodoru uruchomił PKN ORLEN. W przyszłym roku do użytku mają zostać oddane również dwa punkty : w Poznaniu i Katowicach na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ramach pierwszej fazy projektu "Clean cities - hydrogen mobility in Poland". W planach jest również uruchomienie obiektu w Wałbrzychu.

Do 2030 roku koncern PKN ORLEN planuje zainwestować siedem miliardów złotych w infrastrukturę związaną z wytwarzaniem i dystrybucją tego paliwa.

- Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

- Nie zwalniamy tempa, bo wiemy, że wodór to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – dodaje Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Stacja tankowania wodorowego
PKN ORLEN

Ogólnodostępne stacje tankowania wodoru mają powstać w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile w ramach drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”.

-Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r. - zapowiedział PKN Orlen.

Do 2030 roku Grupa ORLEN zbuduje także 10 hubów wodorowych w Polsce i za granicą. Pierwszy hub wodorowy, o wydajności ok. 50 kilogramów wodoru jakości automotive na godzinę, został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. Obecnie produkuje wodór z gazu ziemnego, z przeznaczeniem dla transportu, a docelowo wytwarzany będzie w nim wodór niskoemisyjny pochodzący z biometanu. Grupa ORLEN już rozpoczęła prace przygotowawcze w tym zakresie.

Niezależne stacje wytwarzania zielonego wodoru

Warto również wspomnieć o Simple H2, jednym z graczy na polskim rynku niezależnych stacji wytwarzania wodoru w miastach i aglomeracjach.

- Zielony wodór jest paliwem przyszłości dostępnym już dziś, ale jego dystrybucja jest ekonomiczna do 200 km od miejsca wytwarzania. Najbardziej efektywnym planem rozwoju jest budowanie stacji o mocy od 150 kg wodoru na dobę z opcją jego rozbudowy w miarę zwiększania się zapotrzebowania w danym mieście. Stacje 150 kg pozwalają na zasilanie do 10 autobusów miejskich dziennie, około 30 pojazdów osobowych lub 20 aut technicznych takich jak karetki pogotowani, śmieciarki, auta dostawcze. Nasze stacje dzięki modułowej budowie jako niezależne kontenery w łatwy sposób mogą zwiększyć swoją wydajność kilkukrotnie przy inwestycji 40-70% stacji bazowej stanowiącej serce instalacji – wyjaśnia producent instalacji wytwarzania zielonego wodoru Simple H2.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto