Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W czasach epidemii warzenie piwa w domu wraca do łask

JAK
Materiały Prasowe
W okresie lockdownu w Polsce zainteresowanie artykułami do warzenia piwa w domu wzrosło o około 30 procent – wynika z danych udostępnionych przez Browamator, sklep dla piwowarów domowych i browarów rzemieślniczych. – Po okresie 2-3 lat dość stabilnej sprzedaży surowców dla amatorów znowu widać dużo większe zainteresowanie warzeniem piwa w domu – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel Browaru Pinta i sklepu Browamator oraz piwowar domowy. Już w najbliższą sobotę będzie można wziąć udział w warzeniu piwa na... portalu społecznościowym.

Jeden z pionierów piwnej rewolucji w Polsce traktuje powrót do warzenia w domu jako nadzieję na dalszy rozwój piwowarstwa rzemieślniczego w Polsce. Rynek piw kraftowych rósł nieustanie od początku w 2011 roku do momentu wprowadzenia ograniczeń spowodowanych epidemią.

Z ostatniego raportu serwisu Piwna Zwrotnica za rok 2019 wynika, że za polskim kraftem stało coraz więcej browarów (47 nowych), piwnych premier (2457 tylko w ub. roku) i coraz wyższa produkcja. Jednak lockdown wdrożony 13 marca br. bardzo mocno uderzył w puby i w browary rzemieślnicze. Część z nich całkowicie utraciła możliwość sprzedaży, a Polacy zamknięci w domach zaczęli pić mniej piwa.

– Na liczenie strat jeszcze jest za wcześnie, ale widać, że ludzie cały czas chcą eksperymentować i szukać nowych piwnych smaków. Na razie nie mogą tego robić razem z innymi, więc uruchomili warzenie w domu, a jak przyjdzie czas, to wrócą do pubów i sklepów z kraftem – uważa Ziemowit Fałat. Jednocześnie nie ma wątpliwości, że w piwach rzemieślniczych definitywnie zakończył się okres romantyczny. – Dziś widać, że pasja i porywy serca nie wystarczą do tego, żeby warzyć i sprzedawać swoje piwa. Biznesowo trzeba się lepiej przygotować, ale entuzjastów i „świeżej krwi” nie brakuje – dodaje.

Bestsellerem Browamatora znowu stały się zestawy z kompletem akcesoriów do rozpoczęcia warzenia w domu. To oznacza, że na rynek cały czas wchodzą początkujący. Ale lepiej sprzedają się również surowce potrzebne do warzenia, a więc do domowego piwa wracają uśpieni przez jakiś czas „rewolucjoniści”. Pod wpływem tego zjawiska Ziemowit Fałat, jako twórca receptury „Ataku Chmielu” piwa, które zapoczątkowało piwną rewolucję w Polsce i nadal jest najlepiej sprzedającym się piwem Browaru Pinta, postanowił uczcić jego 9 rocznicę symultanicznym warzeniem na Facebooku.

Na najbliższą sobotę w godz. 11.00-14.00 swój udział w piwowarskiej zabawie zapowiedziało już kilkaset osób. W ciągu trzech godzin, korzystając z wskazówek profesjonalnego piwowara, każdy będzie mógł razem z nim uwarzyć na własny użytek przynajmniej 40 butelek domowego „Ataku Chmielu”.

Zanim fermentory zaczną pracować, a kuchnie wypełni zapach brzeczki, uczestnicy warzenia online muszą zaopatrzyć się w specjalny zestaw ze słodami i amerykańskimi chmielami, używanymi do produkcji „Ataku Chmielu”. W tej niecodziennej sytuacji browar rzemieślniczy zachęca do samodzielnego tworzenia w domu swojego flagowego piwa.

– Nie ukrywamy, że warząc w domu, dobre piwo można mieć za przynajmniej połowę jego sklepowej ceny. Teraz na takie warzenie jest czas, a czy później ludzie zamienią to we własny browar, pracę w browarze lub tylko większą piwną świadomość, to zobaczymy już po pandemii – podsumowuje Ziemowit Fałat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto