Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zielone światło dla rewitalizacji ważnej linii kolejowej z Żywca. Teraz potrzebne są pieniądze

Jacek Drost
Do końca września kursował np. skład Ornak Katowice – Zakopane, który cieszył się ... ponad 100-procentową frekwencją na każdym kursie.
Do końca września kursował np. skład Ornak Katowice – Zakopane, który cieszył się ... ponad 100-procentową frekwencją na każdym kursie. Stowarzyszenie Kolej Beskidzka/Facebook
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową dla rewitalizacji linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka. To oznacza, że jeśli tylko znajdą się pieniądze, inwestycja będzie realizowana.

Na ten moment jest problem: nie mamy jeszcze źródeł finansowania dla samej inwestycji, wycenianej na około 200 mln zł. Staramy się dogadać z PKP i samorządami, żeby te pieniądze znaleźć – mówi Hubert Maślanka ze Stowarzyszenia Kolej Beskidzka, które w 2012 roku zainicjowało odtworzenie linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka.

Do pomysłu reaktywacji linii stowarzyszenie przekonało samorządy i kolej. Przez ostatnie trzy lata powstawała analiza finansowa, która miała pokazać czy rewitalizacja tej linii jest zasadna.

– Okazało się, że tak – podkreśla Hubert Maślanka.

Obecnie korzystają z niej nieliczne pociągi jeżdżące w weekendy. Do końca września kursował np. skład Ornak Katowice – Zakopane, który cieszył się ... ponad 100-procentową frekwencją na każdym kursie. Cały czas kursują pociągi dalekobieżne spółki Intercity z Bydgoszczy do Zakopanego przez Żywiec. Zapotrzebowanie jest spore, więc od nowego roku połączeń będzie jeszcze więcej.

– Niestety, stan techniczny tej linii powoduje, że czas przejazdu jest niekonkurencyjny, a oferta kolejowa ograniczona. Rewitalizacja byłaby skokiem cywilizacyjnym w zakresie połączeń Żywiecczyzny z Zachodnią Małopolską, ale także rewolucją w transporcie transgra-nicznym słowacko-polskim – podkreśla Hubert Maślanka.

Na przestrzeni ostatniego czasu zmienił się także klimat dla rewitalizacji tej linii – PKP też są przekonane, że inwestycja jest potrzebna. Została wpisana do planów transportowych marszałków województw śląskiego i małopolskiego oraz ministra infrastruktury.
– Te plany transportowe to dokumenty, w których ujęte są najważniejsze linie kolejowe. Dzięki nim czy to minister, czy samorząd regionalny może dofinansowywać pociągi, które po tej linii kursują – tłumaczy Hubert Maślanka.

Jeśli chodzi o pieniądze, to na razie rewitalizacja została wpisana na listy rezerwowe, ale Stowarzyszenie Kolej Beskidzka prowadzimy rozmowy z władzami dotyczące nowej perspektywy finansowej na lata 2021 2027 i są przesłanki mówiące o tym, że pieniądze znajdą się, jeśli nie z w budżecie regionalnym, to może centralnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto