Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel w Beskidach przebity! Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej ukończenia. Zobaczcie ZDJĘCIA

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Przebicie drugiej nawy tunelu pod masywem Baraniej Góry zakończyło etap drążenia wszystkich tuneli. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przebicie drugiej nawy tunelu pod masywem Baraniej Góry zakończyło etap drążenia wszystkich tuneli. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Kamil Lorańczyk
INWESTYCJE. Druga nawa 900-metrowego tunelu drogowego w Ciścu w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, czyli tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki, została przebita w czwartek, 14 września. Budowa obwodnicy ma zakończyć się pod koniec 2024 roku. Wartość tej inwestycji to blisko 1,4 mld zł.

Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej ukończenia. Przebito drugą nawę 900-metrowego tunelu ciągu S1 w Ciścu

W czwartek, 14 września, za pomocą ładunku wybuchowego przebita została druga nawa 900-metrowego tunelu drogowego w Ciścu w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Detonacja odbyła się przy udziale m.in. ministra funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Pudy, wiceministra rodziny i polityki Społecznej Stanisława Szweda oraz wicewojewody śląskiego Jana Chrząszcza.

– Dzięki zaangażowaniu środków budżetowych wkrótce obwodnica Węgierskiej Górki, tak potrzebna inwestycja, będzie gotowa. To ogromna korzyść przede wszystkim dla mieszkańców, którzy odetchną z ulgą i będą mogli bezpiecznie poruszać się po swoich miejscowościach. To także korzyść dla kierowców, którzy sprawnie włączą się w ruch tranzytowy na trasie S1 i ominą centra miejscowości – powiedział minister Grzegorz Puda.

Jak zaznaczył, to przykład inwestycji, która jest duża, a z drugiej strony mocno wspiera rozwój lokalny. Z kolei wicewojewoda śląski zwrócił uwagę, że ta inwestycja ukazuje, jak efektywnie zmienia się infrastruktura drogowa w województwie śląskim, wysuwając na pierwszy plan bezpieczeństwo i oczekiwania mieszkańców oraz komfort podróży.

Marek Niełacny, pełniący obowiązki dyrektora katowickiego oddziału GDDKiA, zaznaczył, że obwodnica powstaje w skomplikowanym terenie górzystym, w masywie Baraniej Góry.

– Od strony inżynierskiej to bardzo skomplikowane zadanie. (…) Jesteśmy w dosyć mocno skomplikowanym geologicznie miejscu Polski, czynnym osuwiskowo – podkreślił, dodając z nadzieją, że do końca przyszłego roku wszystkie roboty budowlane na S1, w tym przy obwodnicy Węgierskiej Górki, zostaną zakończone i pozostaną odbiory, a kierowcy powinni trasą przejechać w 2025 roku.

Trasa będzie prowadziła po aż pięciu estakadach, trzech mostach i przez dwa tunele. Przypomnijmy, że pierwszy, krótszy tunel, który liczy ponad 700 metrów, został już wydrążony jesienią ubiegłego roku. Teraz dołączył do niego drugi tunel, którego pierwsza nawa została przewiercona dwa miesiące temu.

Ponadto, odcinek Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku i dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Jak powiedział DZ Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA, prace przy budowie obwodnicy Węgierskiej Górki są bardzo zaawansowane.

– Zaawansowanie robót przekracza 66 proc., z czego prace przy mostach zakończone są już w 85 proc., a przy drogach – w 61 proc. – wskazał. Dodał również, że 17 lipca zakończono betonowanie najdłuższej estakady, która ma 940 m.

Umowa na wykonanie inwestycji została podpisana w październiku 2019 r. a symboliczne wbicie pierwszej łopaty miało miejsce w czerwcu 2020 r. Mirbud realizuje to zadanie w konsorcjum z Kobylarnią oraz firmą Interbudmontaż. Kontrakt ma wartość ok. 1,4 mld zł i jest w nim uwzględniona waloryzacja, jedna bez 10-procentowego limitu – w momencie podpisywania umowy nie obowiązywały jeszcze obecne zasady waloryzacji.

Przebicie drugiej nawy tunelu pod masywem Baraniej Góry zakończyło etap drążenia wszystkich tuneli. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tunel w Beskidach przebity! Obejście Węgierskiej Górki coraz...

Droga ekspresowa S1 na odcinku Węgierskiej Górki znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Powstający odcinek zapewni bezpośrednie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Jej przedłużeniem po słowackiej stronie jest autostrada D3 Żylina – Skalite.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel w Beskidach przebity! Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej ukończenia. Zobaczcie ZDJĘCIA - Bielsko-Biała Nasze Miasto

Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto