Wykonawcą tego zadania będzie konsorcjum firm Polimex Mostostal S.A. (lider), Doprastav a.s. oraz Zakład Robót Mostowych Mostmar, które wystartowało w ogłoszonym przetargu i przedstawiło najlepszą ofertę.
- W ciągu najbliższych 30 dni na placu budowy zjawi się ekipa drogowców, która rozpocznie prace - zapewnia Dorota Marzyńska, rzeczniczka katowickiego oddziału GDDKiA.
Dwujezdniowa droga (tzw. węzeł Mikuszowice) będzie miała łącznie 15,5 km długości. Odcinek ten zaprojektowany został przez konsorcjum firm Transprojekt Warszawa i Trakt Katowice.
Trasa przebiegać będzie przez gminy Wilkowice, Łodygowice, Buczkowice oraz przez miasta Bielsko-Biała i Żywiec.
Powstaną również cztery węzły drogowe zapewniające dostęp do ekspresówki wszystkim gminom, przez które przebiega trasa oraz miejscowościom znajdującym się w jej pobliżu.
Warto zaznaczyć, że rozbudowany i dostosowany ma być także istniejący już węzeł na wysokości żywieckiego browaru.
Ten etap inwestycji kosztować będzie aż blisko 800 mln zł i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Budowa odcinka ma potrwać do listopada 2012 roku.
Kontrakt obejmuje również wzniesienie 25 różnych obiektów, czyli mostów, wiaduktów, estakad oraz kładek.
- Najdłuższy i najbardziej imponujący obiekt zaprojektowano w Rybarzowicach. Jest to estakada o łącznej długości 1200 metrów - podsumowuje Dorota Marzyńska.
Wybudowane zostaną także ekrany akustyczne o zróżnicowanej wysokości. Łącznie będą one rozstawione na długości około 19 km z jednej lub drugiej strony jezdni. Powstaną ponadto urządzenia do oczyszczania wód opadowych, a droga ogrodzona zostanie siatką zabezpieczającą przed wtargnięciem na drogę leśnych zwierząt. Wzdłuż nowego ciągu komunikacyjnego nie zabraknie też zieleni.
Z podpisania umowy na kolejny odcinek S-69 cieszą się kierowcy i władze samorządowe na Żywiecczyźnie.
- Gdy będziemy mieli dobre, czyli szybkie połączenie drogowe ze Śląskiem, uda się ściągnąć na nasz teren znacznie więcej turystów - uważa Stanisław Kucharczyk, sekretarz Urzędu Gminy w Łodygowicach.
Szansę na rozwój będzie miała wtedy także baza noclegowa i gastronomiczna.
Budowę drogi ekspresowej S-69, stanowiącej element szóstego Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, podzielono na trzy etapy. W pierwszym trwającym od 2002 do 2009 roku powstały dwa od-cinki: z Żywca do Przybędzy i od Szarego do Zwardonia. Od października 2008 roku do chwili obecnej prowadzona jest z kolei budowa północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej. Powstanie odcinka z Bielska do Żywca też należy do tego właśnie etapu. Ostatnim jest natomiast wybudowanie obejścia Węgierskiej Górki. To zadanie przewidziano do realizacji na lata 2011 - 2013.
Budowa trasy przebiega zgodnie z harmonogramem. W 2013 roku droga ekspresowa przeprowadzająca ruch samochodowy na południe województwa śląskiego oraz dalej na Słowację i południe Europy ma być już gotowa.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?